PPF-kalvojen asennusohjeet

PPF-kalvot, eli ajoneuvojen maalipinnan suojakalvot tunnetaan myös nimillä kiveniskukalvo tai kiveniskuteippi. Aito PPF-kalvo ei kuitenkaan ole mikä tahansa kiveniskuteippi — se on TPU materiaalista valmistettu hydrofobisella ja itsestään korjautuvalla pintakerroksella varustettu kalvo, joka mekaanisen rasituksen lisäksi suojaa autoa myös UV-säteilyltä ja kemialliselta rasitukselta.

Hydrofobinen- ja itsestään korjautuva pinta helpottaa huomattavasti auton pesemistä ja ylläpitoa — vanhan koulukunnan kiveniskuteipit kun yleensä lähinnä vaikeuttivat auton puhtaana pitämistä.

PPF-kalvojen asennus on aina käsityötä. Kukaan ammattilainenkaan ei pysty asentamaan PPF-kalvoja autoon siten, että lopputulos olisi 100% virheetön — ei yksinkertaisesti kukaan. 90-95% virheettömyys lasketaan täydelliseksi työksi. Tämä on hyvä ymmärtää kaikissa kalvo- ja teippiprojekteissa.

Skyfol Advanced Level Training Day

Esivalmistelut

Varmista ennen työn aloittamista, että autoa ei ole äskettäin uudelleen maalattu. Hyvänä nyrkkisääntönä voidaan pitää, että uudelleen maalattuun autoon ei tulisi asentaa PPF-kalvoja tai teippejä ennen kuin vähintään kolme kuukautta on kulunut auton uudelleen maalauksesta. Uudelleen maalatulle autolle ei myöskään kannata antaa takuuta, sillä PPF-kalvon asentaja ei voi vaikuttaa maalipinnan laatuun, ja yllätyksiä saattaa toisinaan ilmetä.

Auton peseminen ja puhdistaminen PPF-asennusta varten

Auton peseminen ja puhdistaminen ennen PPF-kalvojen asentamista

Jotta PPF-kalvo saadaan aikanaan turvallisesti irrotettua autosta, on auton maalipinnan oltava puhdas ja mahdollisimman hyvässä kunnossa ennen PPF-asennuksen aloittamista. Kiveniskeymät ja muut kohdat, joissa maalipinta on hajonnut, voivat aiheuttaa riskin maalipinnan rikkoutumiselle, kun kalvo aikanaan irrotetaan pois. Pahan kiveniskeymän saaneessa kohdassa kalvon liima saattaa päästä tarttumaan paljaaseen maaliin ja sen reunaan, jolloin maali lähtee helposti irti. Kiveniskeymät ja muut syvät maalipinnan vauriot tulisikin korjata aina ennen PPF-kalvon asentamista.

Auton huolellinen peseminen on yhtä lailla tärkeä toimenpide ennen PPF-kalvon asennusta, jotta kalvo saadaan kiinnittymään ja aikanaan myös irrotettua turvallisesti. Huomioi, että myös uudet autot tarvitsevat huolellisen pesun ja raudan poiston, sillä uusia autoja säilytetään autovalmistajien varastoissa ennen niiden luovutusta asiakkaille. Näiden varastoiden ilmatilassa on tyypillisesti rautaa ja muita metalleja huomattaviakin määriä, joten vähintäänkin raudan poisto on aina tarpeen.

Alta löydät vaihe vaiheelta etenevät ohjeet auton oikeaoppiseen pesemiseen ja käsittelyyn ennen PPF-kalvojen asennusta.

1. Esipesu

Pese auto painepesurilla ja esipesuaineella. Aloita peseminen auton alareunasta ja etene kohti kattoa.

2. Raudan poisto

Raudan poisto on tärkein pesuavaihe ennen auton PPF-suojausta. Rautapartikkelit ovat usein ikään kuin juuttuneet maalipintaan, jolloin nämä mikroskooppiset partikkelit ovat puoliksi maalipinnan sisällä ja puoliksi sen ulkopuolella. Mikäli tähän päälle asennetaan kalvo, kiinnittyvät nämä rautapartikkelit myös kalvoon kiinni. Kun kalvo aikanaan irrotetaan, on olemassa suuri riski sille, että kalvoon ja maalipintaan kiinnittyneet rautapartikkelit alkavat vetää maalipintaa irti, kun kalvoa aletaan irrottamaan. Tästä syystä raudan poisto on erittäin tärkeä työvaihe. Käytä raudanpoistossa esim. C-Coat Iron & Fallout Remover ainetta. Aine alkaa punertamaan, kun se on kosketuksissa raudan kanssa. Samalla kun teet raudan poistoa, käy maalipinnan reunat ja syvennykset läpi naarmuttamattomalla harjalla (esim. C-Coat harja).

3. Tavallinen pesu

Pese auto painepesurilla ja autoshampoolla. Älä käytä vahaa sisältävää shampoota. Pese auto katosta aloittaen ja kohti alareunaa edeten. Huuhtele lopuksi ja kuivaa auto pyyhkeellä.

4. Savestus (Clay Bar)

Savestamisen avulla saadaan poistettua maalipinnasta lika, joka ei vielä aiemmissa pesuvaiheissa lähtenyt irti. Hinkkaa koko maalipinta savipalan kanssa lävitse ja käytä apuna savenliukastetta. Kynnet on hyvä olla leikattu tätä vaihetta ajatellen, sillä liian pitkät kynnet saattavat tehdä helposti naarmuja maalipintaa savestettaessa. Savea on saatavilla erilaisilla kovuuksilla, ja kovuus tulee valita auton maalipinnan mukaan. Savestuksen jälkeen pese savipala raudanpoistoaineella, ja säilytä savi savenliukasteella täytetyssä purkissa. Savet ja savenliukasteet löydät C-Coat valikoimastamme.

5. Maalipinnan kiillottaminen (1-step)

Savestuksen jälkeen maalipinta kiillotetaan kiillotuskoneen ja kiillotustahnan avulla. Kiillotukselle on olemassa kaksi syytä: sillä saadaan poistettua pienet maalipinnan virheet, jotka voisivat muuten aiheuttaa riskejä, kun kalvo tullaan aikanaan irrottamaan maalipinnasta. Toinen syy on, että auto tulee tietenkin näyttämään paremmalta, kun PPF-kalvon alla oleva maalipinta on mahdollisimman hyvässä iskussa.

Kiillotuksessa voit käyttää apuna myös höyrypesuria, jolla maalipinnassa olevat naarmut on helppo löytää. Kuuma höyry (tai vesi) luo hetkellisesti kerroksen maalipinnan päälle, joka muuttaa hieman maalipinnan ulkonäköä ja auttaa siten paikantamaan vaikeastikin havaittavat naarmut.

Autoa kiillotettaessa on myös helppo havaita, jos maalipinnassa sattuisi olemaan kalvon kiinnittymistä haittaava keraaminen pinnoite. Tällöin nimittäin kiillotuskone yleensä alkaa hieman ”hyppimään” maalipintaa kiillotettaessa.

Emme syvenny tässä oppaassa enempää auton kiillottamiseen, sillä se on täysin oma taiteen lajinsa. Todettakoon kuitenkin, että osa PPF-asentajista toteuttaa itse kiillotukset, kun taas toiset ulkoistavat ne suosiolla alan ammattilaisille.

Puhtaat tilat asennukseen

Puhtaat asennustilat (Mudfix)

PPF-kalvon ja maalipinnan väliin jääneet pölyhiukkaset heikentävät auton ulkonäköä ja kalvon kiinnittymistä, ja siksi tiloissa leijailevan pölyn tulee olla minimoitu. Pölyä jää kuitenkin aina hieman asennukseen, eikä kukaan pysty toteuttamaan PPF-asennusta 100% pölyttömästi. Pölyn minimoimiseen on kuitenkin aina pyrittävä. Pese siis vähintääkin tilojen lattia ennen PPF-asennuksen aloittamista.

Asennusliuokset

PPF-kalvot asennetaan asennusliuoksen avulla maalipinnalle. Eri asentajat käyttävät tyypillisesti hieman erilaisia liuoksia. PPF-kalvoille käy kuitenkin lähtökohtaisesti mikä tahansa asennusliuos, joka antaa kalvolle sopivan liukkauden.

PPF-kalvot, joita saa asentaa ainoastaan asentajan omalla liuoksella, ovat lähtökohtaisesti yleensä heikkolaatuisia, sillä valmistaja joutuu tällöin paikkaamaan kalvon heikkoja asennusominaisuuksia oman liuoksensa avulla. Laadukas PPF-kalvo voidaan asentaa normaaleilla liuoksilla, ja asentaja pystyy säätämään liuoksen liukkautta ja tarttuvuutta asennusvaiheiden ja asennussuunnitelmansa mukaan helpottaen ja nopeuttaen näin omaa työtään.

Liukasteliuokset / perusliuokset:

-Organic PPF Gel + akkuvesi 50:50 suhteella. Lopuksi lisätään muutama tippa Natusan’s Johnson’s Baby Shampoota.

-2L vettä + 6 ml Natunsan’s Johnson’s Baby Shampoo

Jarruliuokset (tack-liuos):

-Akkuvesi ja IPA (90:10)

-Pelkkä akkuvesi

-Pelkkä (kuuma) akkuvesi. Vesi voi olla jopa 70 asteista. Kuuma vesi auttaa jakamaan kalvossa olevan jännitteen suuremmalle alueelle.

Huomioi asennusliuoksen tekemisessä, että lämpötila ja ilmankosteus vaikuttavat huomattavasti siihen, että kuinka paljon liukasteainetta liuokseen tarvitaan. Kuumemmilla ja kuivemmilla keleillä liuos haihtuu ja kuivuu nopeammin, joten liukasteainetta tarvitaan enemmän. Esimerkiksi noin 20 asteessa työskenneltäessä 2L vettä + 6ml Baby Shampoota on hyvä suhde, mutta mikäli lämpötila nostetaan 23-25 asteeseen, kannattaa Baby Shampoota laittaa noin 8ml. Ammattilaisen täytyy pystyä kontrolloimaan asennustilojensa kosteutta ja lämpötilaa, jotta asennusliuosta ei tarvitse säätää päivittäin erilaiseksi.

Liukasteaineen säätämisessä tulee huomioida myös oma asennusnopeus ja asennussuunnitelma. Mikäli esimerkiksi auton konepelti tehdään yksin ja kyseessä on iso konepelti, kannattaa liukasteainetta hieman lisätä, jotta kalvo ei kiinnity liian aikaisin liuoksen nopean kuivumisen vuoksi. Vastaavasti mikäli työskennellään useamman ihmisen porukassa ja osat saadaan asennettua hyvin nopeasti, voidaan käyttää liuoksia, joissa on selvästi vähemmän liukasteainetta.

IPA:n, eli isopropyylialkoholin määrä liuoksessa ei saa ylittää 15%, koska tällöin on riski, että IPA vahvana alkoholina syövyttää kalvon liimapinnan.

PPF-kalvon asentamisen yleiset käytännöt

Model 3 etupuskurin PPF-suojausPPF-kalvon asentaminen auton eri osiin aloitetaan aina asennussuunnitelmalla. Asentajan on tiedettävä ennen kalvon liimapinnan avaamista, että missä järjestyksessä ja miten hän tulee suorittamaan kyseisen osan asennuksen. Mikäli tätä aletaan miettimään vasta, kun kalvon liimapinta on jo avattu, ollaan jo myöhässä, ja asennukseen tulee todennäköisesti jäämään tarraantumisjälkiä yms. Jokainen auto on erilainen, ja siksi hyvin suunniteltu on myös PPF-asennuksen kohdalla jo puoliksi tehty.

Mikäli työskentelet yksin, on asennussuunnitelma erityisen tärkeä. PPF-kalvoa joudutaan venyttämään asennuksen aikana, ja mikäli et työskentele järjestelmällisesti, voi liukkaan asennusliuoksen päällä makaava kalvo olla hyvin hankala venyttää yhden käsiparin voimin.

”Yhden miehen venytysongelman” voi ratkaista siten, että kalvo asetellaan ensiksi kuivana suojamuovinsa kanssa asennuspinnalle, ja se leikataan suurin piirtein oikean kokoiseksi. Samalla asetetaan esim. yliteippauskalvon ylijäämäpaloja suojaamaan kalvotettavan osan vieressä olevia kohtia, jotta nämä kohdat pysyvät kuivina. Tämän jälkeen merkataan kalvon suojamuoviin reunakohdat, joista kalvoa aiotaan venyttää. Kalvo asetellaan tämän jälkeen asennusliuoksen avulla lasiseinälle, jossa liimapinnan suojamuovi poistetaan muuten kokonaan, mutta sitä jätetään yhä merkattuihin venytyskulmiin. Nyt lopputuloksena pitäisi olla PPF-kalvo, jossa ei ole enää liimapinnan suojakalvoa muualla kuin kulmissa tai reunoissa, joita on tarkoitus käyttää apuna venytyksessä. Nyt kalvoa voidaan alkaa asentaa kohteeseensa asennusliuoksen avulla, ja kun kalvoa täytyy venyttää, irrotetaan liimapinnan suojakalvot myös näistä kohdista, sekä aiemmin asetellut teipinpalat irrotetaan myös vastaavista kohdistaan autosta. Tällöin saadaan tehtyä kuiva kiinnitys kalvon reunoihin, joten voimme siirtyä kalvon vastapuolelle ja venyttää sitä sieltä kunnolla ilman pelkoa siitä, että kalvo hyppää liukkaan asennusliuoksen vuoksi pois maalipinnalta.

Alta löytyy havainnollistava video PPF-asennuksesta auton konepeltiin, missä on käytetty yllä esiteltyä tekniikkaa helpottamaan kalvon venyttämistä. Videolta näet hyvin, miten kalvo saadaan asennettua näiden suojapalojen avulla tiukasti kulmistaan kiinni venyttämisen mahdollistamiseksi.

PPF-kalvon varsinainen asentaminen aloitetaan poistamalla kalvosta liimapintaa suojaava suojakalvo (liner). Tämän jälkeen kalvon liimapinnalle ja suojattavaan kohteeseen suihkutetaan asennusliuosta. Seuraavaksi kalvo asetellaan kohteeseensa, ja asennus aloitetaan venyttämällä kalvoa. Kalvon lastaaminen kiinni asennuspintaan aloitetaan vasta, kun kalvoa on venytetty tarpeeksi. Mikäli lastaaminen aloitetaan jo ennen venyttämistä, voi tästä syntyä jälkiä asennukseen.

PPF-kalvojen muotoutuvuus on heikompi kuin yliteippauskalvoilla. Tämä johtuu siitä, että TPU, josta PPF-kalvot valmistetaan on materiaalina jäykempi kuin PVC, josta yliteippauskalvot valmistetaan. TPU:ta käytetään juuri tästä syystä PPF-kalvoissa — jäykempänä ja vahvempana materiaalina se on huomattavasti parempi materiaali torjumaan kiveniskeymiä ja muuta mekaanista rasitusta, kuin löysempi PVC. TPU PPF-kalvoja ei tule venyttää yli 10%, koska tästä voi aiheutua erilaisia jälkiä asennukseen, eikä kalvon liimapinta välttämättä riitä pitämään paikallaan näin kovassa jännityksessä olevaa kalvoa.

Don’t be a one piece cowboy

Monet asentajat pitävät ihanteena sitä, että kaikki mahdolliset osat on kalvotettu yhdestä palasesta. Tämä on arvostettava piirre, mutta tärkeämpää on kuitenkin siististi tehty asennus ja turvallinen kalvon kiinnittyminen. Toisinaan yhdestä palasta tehtävä asennus saattaa johtaa siihen, että asennuksessa on paljon liiman tarrautumisjälkiä, venytysjälkiä yms., koska asentaja on joutunut ”tappelemaan” kalvon kanssa liian kauan, eikä asennus ole siten sujunut suunnitelmien mukaisesti.

Puskurit ja peilit kannattaa yleensä tehdä useammasta palasta. Kun saumat suunnitellaan jo etukäteen kohtiin, joissa menee jo valmiiksi pokkaus tms., saadaan saumoista yleensä lähes huomaamattomat. Etupuskureissa yleensä vähintäänkin puskurin alaosa tehdään erillisestä palasta kuin muu puskuri. Kannattaa myös huomata, että puskurin yhdestä palasta tekeminen vie yleensä huomattavasti enemmän aikaa ja vaatii herkemmin uusintayrityksiä (=kallista kalvoa menee roskiin).

Auton osien irrottaminen

Jotta PPF-kalvo saadaan siististi asennettua koko autoon, on yleensä tarpeen irrottaa autosta joitakin osia asennusta varten. Etenkin ovenkahvat ovat osa, joka täytyy irrottaa, jotta ovien PPF-kalvot saadaan siististi asennettua. Joistakin autoista voi myös olla tarpeen irrottaa listoja. Useimmat muut osat ovat yleensä enemmän tai vähemmän mielipide kysymyksiä, ja yleensä asennus on mahdollista toteuttaa siististi myös ilman niiden irrottamista. Jotkin asentajat kuitenkin irrottavat autosta myös mm. umpiot.

Kalvon koko ja leikkaaminen

PPF-kalvot voidaan asentaa joko Pre Cut- tai Bulk menetelmällä. Pre Cut menetelmällä tarkoitetaan sitä, että PPF-palat ovat valmiiksi leikattu oikean kokoisiksi automaattileikkurin avulla. Meidän kauttamme on saatavilla Pre Cut PPF-kalvot jopa yli 1000 automalliin. Bulk menetelmällä puolestaan tarkoitetaan sitä, että asentaja itse leikkaa kalvot käsin paikan päällä.

Pre Cut kalvot ovat hyödyksi etenkin, kun tehdään yksittäisiä osia kuten sivuhelmoja tai etupuskuria. Monissa osissa valmiiksi leikattu kalvo kuitenkin vaikeuttaa asennusta — näin on yleensä esim. konepellin kohdalla, jossa valmiiksi leikattua kalvoa on vaikea venyttää konepellin muotoon, koska kalvossa ei ole yhtään ylimääräistä osaa, johon voisi tarttua ja aloittaa venyttämisen. Siksi myös pääsääntöisesti Pre Cut tekniikka käyttävän on syytä osata asentaa kalvot myös Bulk-tekniikalla. On myös huomioitava, että kaikkiin autoihin ei ole saatavilla kaavioita, joilla Pre Cut kalvot voitaisiin leikata.

Bulk asennuksessa kalvoa esileikatessa kannattaa jättää reilusti pelivaraa, jotta kalvoa mahtuu myös venyttämään kunnolla. Tällöin pystyt tarvittaessa myös kiinnittämään kalvon hetkellisesti eri osiin kiinni, jolloin pystyt helpommin venyttämään sitä yksin työskenneltäessä.

PPF-kalvo voidaan leikata ns. ”unwrapped ” tai ”wrapped” menetelmällä. Oletuksena käytetään tyypillisesti unwrapped menetelmää, ja wrapped menetelmä toteutetaan yleensä lisämaksusta. Unwrapped menetelmällä tarkoitetaan sitä, että PPF-kalvo leikataan osien päältä — sitä ei siis taiteta kaikkien osien reunojen taakse. Wrapped menetelmässä kalvo puolestaan nimensä mukaisesti taitetaan suojattavan osan taakse samalla tavalla kuin auton yliteippauksessakin tehdään.

Lopullinen leikkaus tulee suorittaa vasta, kun kalvon reunoista on ensin poistettu jännitys. Reunojen jännitys on helpoin poistaa höyrypesurin avulla — kuuma höyry ”rentouttaa” kalvon ja poistaa turhat jännitteet reunoista. Kuuma höyry myös paljastaa hyvin kalvoon jääneet virheet.

Kalvon leikkaus suoritetaan katkoteräveitsen ja asennushanskan avulla. Suosittelemme PPF-asennuksessa käytettäväksi Super Glove hanskaa, joka liukuu hyvin PPF-pinnalla. Paljaalla kädellä leikatessa kohdistuu käteen liikaa kitkaa, jolloin suorien leikkausten tekeminen vaikeutuu.

Leikatessa kannattaa kalvoa hieman venyttää irtileikattavasta palasta kiinni pitäen, jotta kalvo pysyy kireänä ja saadaan tehtyä suora leikkuujälki. Leikkaa kalvoa pelkästään käden ja veitsen painolla — tällöin saat leikattua PPF-kalvon puoliväliin asti, ja pystyt viimeistelemään leikkauksen repimällä palan käsin irti. Tällä tavalla pystytään välttymään maalipinnan leikkaamiselta, mikä puolestaan synnyttäisi maalipintaan naarmuja. Leikkuutekniikkaa on hyvä harjoitella jatkuvasti, sillä tarkka leikkausjälki on tärkeimpiä hyvän PPF-asentamon ominaisuuksia.

Kynsien” venyttäminen ja lastaaminen

Kynnet PPF-kalvossa

Niin sanotut ”kynnet” tai ”aallot” saattavatkin olla jo tuttuja lasien tummennuskalvojen asentamisesta tai yliteippauksesta. On tärkeää tietää, että miten kynsiä voidaan venyttää ja lastata turvallisesti, jotta ne saadaan poistettua kalvosta.

Kynsiä ilmaantuu tyypillisesti etenkin konepellin etukulmiin. Kuten aiemmin jo kerroimme, tulisi kalvo olla kunnolla venytetty muotoonsa, ennen kuin sitä aletaan lastaamaan kiinni. Kynsiä tulee venyttää aina molemmille sivuille päin, mutta ei koskaan suoraan kynnen osoittamaan suuntaan. Sivuille päin venytettäessä kynsi tasaantuu suhteellisen pienellä venytyksellä, mutta mikäli venytämme kynttä suoraan sen osoittamaan suuntaan, tarvitaan valtavan suuri venytys kynnen poistamiseksi — mikä puolestaan voi johtaa myöhemmin kalvon irtoamiseen.

Kynsien lastaamisessa puolestaan kynsiä kuuluu lastata nimenomaan kynsien osoittamaan suuntaan. Mikäli kynsiä yritetään lastata kynnen sivuja kohti, ja kynnen alla sattuukin olemaan jo hieman kuiva kohta (saippualiuos haihtunut pois), tulee tästä helposti jälkiä kalvoon.

Korjauksien tekeminen

Kalvoa ei kuulu nostaa enää sen jälkeen, kun kalvo on lastattu kiinni, sillä tästä syntyy todella helposti jälkiä kalvoon. Vaikka kalvoa ei vielä olisi edes lastattu kiinni, on sen uudelleen asemoimisessa ja liikuttelussa oltava tarkkana, jotta kalvoon ilmestyviltä jäljiltä vältyttäisiin. Mikäli joudut nostamaan kalvoa paikaltaan, tulee samalla aina lisätä liukasteainetta kalvon alle — muussa tapauksessa jälkien syntyminen on varsin todennäköistä. PPF-asennuksessa onkin hyvin tärkeää, että kalvon alla on aina saippualiuosta, mikäli kalvoa ei ole vielä lastattu kyseisestä kohdasta kiinni maalipintaan.

Kulmien viimeistely & reunojen taakse taittaminen

Miten terävät kulmat esim. konepellin reunoissa saadaan taitettua siististi konepellin alle? Salaisuus tiivistyy kahteen asiaan: leikkaamiseen ja asennusliuokseen.

Terävät kulmat, jotka tullaan taittamaan reunan taakse, tulee leikata siten, että leikkaus on syvempi kulmakohdassa. Esimerkiksi konepellin etukulmia tai oven reunan kulmaa leikatessa leikkaus tehdään siten, että kulman kohdalta kalvo taittuu vain noin kahden millimetrin matkalta reunan taakse. Heti kun kulmasta siirrytään suoremmalle reunalle, leikataankin kalvo siten, että se pystytään taittamaan reunan taakse noin viiden millimetrin matkalta. Tällä tavoin kalvo saadaan asennettua reunan taakse ilman ryppyjä.

Huomioi, että kalvo on tässäkin kohtaa taitettava kokonaan reunan taakse — mikäli kalvo katkaistaan reunaan, ei se todennäköisesti tule pysymään kiinni, sillä reunaan kohdistuu tällöin todella kova jännite. Kalvo on siksi aina taitettava joko reunan taakse, tai katkaistava jo ennen reunaa.

Alta löytyvällä videolla on havainnollistettu, kuinka kulmat kuuluu leikata PPF-asennuksessa.

Toinen salaisuus reunan taakse taittamisessa on se, että asennusliuos vaihdetaan tässä kohtaa pelkkään puhtaaseen akkuveteen tai jarruliuokseen. Tällöin liukasteaine (saippua) ei enää estä liiman tarttumista, ja kalvo pystyy kiinnittymään koviinkin taitoksiin. Mikäli pelkkä saippuan pois huuhteleminen vedellä tai jarruliuoksella ei vielä riitä, kannattaa siirtyä työskentelemään seuraavan osan parissa, ja palata kiinnittämään jo kuivumaan ehtineet reunat parin tunnin kuluttua. PPF-kalvo tarttuu aina nopeammin kiinni kuivana, ja kun suorat pinnat ollaan jo asennettu siististi, ei ole enää varsinaista riskiä siitä, että kalvoon jäisi näkyviä jälkiä, vaikka kalvo onkin jo kerinnyt kuivumaan ennen sen asennuksen viimeistelyä.

Kolmas kikka kulmien viimeistelyyn on sytyttimen tai butaanipolttimen käyttö. Kun kulma ja sen vieressä olevat reunat on lastattu kiinni, lämmitä kulmaa hieman alapuolelta sytyttimen avulla — tällöin kalvo ja sen liimapinta sulavat kiinni toisiinsa, ja tämä seos sulaa kiinni maalipintaan muodostaen tiukan sauman. Sytyttimen käytössä on oltava varovainen, sillä mikäli sytytintä käytetään kalvon yläpuolella, saattaa kalvoon helposti palaa näkyviä jälkiä.

Lastaaminen, lastaussuunnat ja liuoksen kulkusuunta

Työkalupakista on hyvä löytyä useita erilaisia lastoja PPF-asennuksia varten. Suorat pinnat kannattaa yleensä suorittaa mahdollisimman isolla lastalla, sillä mitä vähemmän lastausvetoja joudutaan tekemään, sen siistimmin yleensä myös kalvo saadaan asennettua. Vastaavista pienempiin kohtiin ja erityisesti reunojen viimeistelyyn saatetaan tarvita hyvinkin pieniä lastoja, joilla kalvoa mahdutaan painamaan myös esim. oviaukkojen reunojen taakse.

Kalvon lastaamiseen pätee yleinen perussääntö, joista voidaan kuitenkin joutua välillä poikkeamaan:

Perussääntö: Kalvo tulee lastata pitkin suorin vedoin ylhäältä alhaalle päin edeten

Mikäli siis asennamme esimerkiksi konepeltiä, tehdään valtaosa lastausliikkeistä konepellin yläpäästä aloittaen ja suoraan kohti alareunaan edeten. Lastaus aloitetaan ylhäältä, koska kalvon alla oleva asennusliuos pyrkii aina painovoiman mukaisesti pakenemaan alaspäin. Mikäli kalvoa lastattaisiin alhaalta ylöspäin, olisi kalvo vaikea saada lastattua kiinni yläreunasta, sillä asennusliuos pyrkisi jatkuvasti pääsemään takaisin kalvon alle painovoiman johdosta. Tämä ilmiö on erityisen tärkeää ymmärtää vertikaalipintoja, kuten etupuskuria lastatessa. Mikäli puskurin lastaaminen aloitetaan alhaalta ja kohti yläreunaa edeten, ei kalvo tule kiinnittymään ikinä, sillä alaspäin valuva asennusliuos pääsee jatkuvasti irrottamaan kalvon maalipinnasta.

Lastatessa onkin tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että mistä aukosta asennusliuos pääsee helposti poistumaan kalvon alta. Kuten äsken todettiin, yleensä liuos pääsee helpoiten poistumaan kohteen alareunasta. Näin ei kuitenkaan välttämättä aina ole esimerkiksi muodokkaiden konepeltien tapauksessa. Joissakin konepelleissä joudutaan joistakin kohti lastaamaan myös alhaalta ylöspäin, jotta asennusliuos pääsisi helposti poistumaan kalvon alta, ja kalvo saataisiin ikään kuin ”suljettua”.

Lastaaminen kannattaa yleensä aloittaa kohteen vaikeimmasta kohdasta, ei siis välttämättä aina keskeltä. Ennen lastauksen aloittamista on tärkeää, että asentajalla on päässään jonkinlainen suunnitelma, jonka mukaan hän tulee lastaamaan kalvon. PPF-asennuksessa onkin auton yliteippaukseen verrattuna huomattavasti tärkeämpää työskennellä suunnitellussa järjestyksessä.

 

Yhteenveto

Kävimme tässä oppaassa läpi PPF-asennuksen perustekniikoita hyvin yleisellä tasolla. Näiden vinkkien avulla pystyt nyt aloittamaan asentamisen käytännön harjoittelun. Järjestämme jatkuvasti PPF-koulutuspäiviä (suunnattu aloittelijoille) sekä kovatasoisia koulutuksia alan ammattilaisille, joissa osaamistaan pääsee syventämään ja kehittämään. Kysy lisää myynniltämme, mikäli haluaisit osallistua PPF-koulutuksiimme.

Alle olemme koostaneet yhteenvedon tärkeimmistä asioista, jotka PPF-kalvoa asennettaessa on syytä osata ja muistaa:

  • Tehdä esivalmistelut huolellisesti
  • Työskennellä puhtaissa tiloissa
  • Osata tarvittaessa irrottaa esim. ovenkahvat autosta
  • Suunnitella kunkin osan asennus jo etukäteen
  • Ymmärtää milloin osa kannattaa tehdä yhdestä- ja milloin useammasta palasta
  • Työskennellä oikeassa järjestyksessä
  • Ymmärtää miten olosuhteet vaikuttavat asennusliuoksen valintaan
  • Ymmärtää, miten erilaiset jäljet syntyvät PPF-kalvoon (kuivan kohdan päällä lastaus, liikavenytys yms.)
  • Osata poistaa jännite reunoista
  • Osata hyvä leikkuutekniikka