Mitä auton mainosteippausta hankittaessa kannattaa ottaa huomioon?
Auton mainosteippaus voi olla oikein toteutettuna yrityksen parhaita markkinointikeinoja ja tuoda myynnin lisäksi paljon luottamusta brändiin. Iso, monia autoja omistava yritys saa mainosteippaukset hankkiessaan suuren peiton mainonnalle, kun taas pieni paikallinen yritys tavoittaa todella tehokkaasti potentiaalisia asiakkaita lähialueellaan.
Asiakkaiden mielipiteet liikkuvasta automainonnasta ovat hyviä. Hyvä autoteippaus jää mieleen, se vahvistaa brändiä ja tekee selväksi miten yritys voi auttaa asiakasta.
Paljon liikenteessä olevan tai keskustassa kadun varteen pysäköidyn auton mainosteippaus voi tuottaa todella hyvän CPM:n, eli tuhannen näyttökerran hinta voi osoittautua todella halvaksi.
Mutta miten mainoksen tehokkuutta ja erityisesti sen tuottamaa myyntiä voidaan mitata?
Kuinka mittaan auton mainosteippauksen tehokkuutta?
#1 Erityinen tarjous
Auton mainosteippauksen tehokkuutta voidaan arvioida esimerkiksi laittamalla teippaukseen ainutlaatuinen tarjous, jonka saa lunastettua ilmoittamalla näkemästään autoteippauksesta ja tarjouksesta.
#2 Laskeutumissivu automainokselle
Yrityksen nettisivuille voidaan myös tehdä erillinen laskeutumissivu mainosteippauksen näkijöille ja mitata tälle sivulle tulevaa liikennettä, sekä heidän toimintojaan verkkosivuilla.
Tällöin autoteippaukseen laitetaan laskeutumissivun URL pelkän verkkotunnuksen URL:n sijaan. Ihmiset ovat kuitenkin yleensä laiskoja ja mieluummin Googlaavat yrityksen nimen, kuin näpyttelevät koko URL-osoitteen selaimeen. Siksi QR-koodi, joka johtaa laskeutumissivulle voikin olla hyvä tapa arvioida tehokkuutta. Tällä tavalla voidaan kuitenkin tehdä vain karkeita arvioita siitä, kuinka moni ohikulkija kiinnostui erityisesti yrityksen tarjoomasta, kun teipattu auto oli pysäköitynä.
Yliteippaus.fi -> Yliteippaus.fi/laskeutumissivu
#3 Ota huomioon myös hyödyt, joita et voi mitata
Auton mainosteippauksen tehokkuutta arvioitaessa on otettava huomioon myös sen tuomat epäsuorat hyödyt yrityksen liiketoiminnalle. Mainos voi saada asiakkaan tulemaan suoraan liikkeeseen, vahvistaa hänen luottamustaan brändiin tai saada hänet kertomaan hauskasta mainoksesta kavereilleen.
Ihmiset jotka puhuvat yrityksestä tai suosittelevat sitä muille, ovat yritykselle elintärkeitä, mutta tätä voi olla vaikea mitata (paitsi some:ssa).
Millainen on hyvä liikkuva mainosteippaus?
Määrittele ensin mitä haluat autoteippaukseltasi, niin tiedät mitä sinun tulee mitata! Tässä kuitenkin kohtia, jotka yleensä ovat mainostajalle eduksi.
#1 Mieleenpainuva kiteytys
Hyvä mainosteippaus kiteyttää yrityksen viestin ja tuo sen esiin mieleenpainuvassa muodossa. Autoteippauksen nähtyään asiakkaan tulee tietää mitä yritys tarjoaa, ja miten yrityksen tavoittaa (nettisivu).
#2 Jaettavuus?
Hyvin tehty automainos yhdistää yrityksen positiivisiin mielikuviin ja voi saada ihmiset jakamaan sitä eteenpäin esimerkiksi ottamalla siitä kuvan. Tämä on mahdollista mm., jos mainos sisältää niin sanotun ”wow” -efektin, tai siinä on tarttuvaa huumoria. Wow-efektinä voi toimia esimerkiksi näyttävä 3D-teippaus.
#3 Yhtenäinen brändi
Brändin kannalta on äärimmäisen tärkeää, että autoteippauksessa ei käytetä sellaisia markkinoinnin elementtejä, joita ei muussakaan markkinoinnissa käytettäisi. Värimaailman ja yritysilmeen tulee olla samaa tyyliä, kuin esim. Liiketiloissa, nettisivuilla ja flyereissa. Markkinoinnin tulee olla yhtenäistä ja luoda brändistä selkeä ja yhtenäinen kuva. Hajanaista brändiä on vältettävä.
Eli tiivistettynä, brändin viestinnän tulee olla yhtenäistä. Jotta tämä onnistuu ja brändiä saadaan kehitettyä, tulee brändistrategia olla mietittynä ja siihen panostaa. Miksi et siis lukisi myös opastamme brändin rakentamisesta?
#4 Nettisivut + Katuosoite – Ei puhelinnumeroa
Niin asiakkaan, kuin yleisen liikenneturvallisuudenkin kannalta on parasta että autoteippaukseen ei laiteta yrityksen puhelinnumeroa. Ihmiset eivät viitsi, kerkeä tai halua ottaa puhelinnumeroa ylös ajaessaan autoa. Lisää teippaukseen vain yrityksen nettisivujen osoite, ja toimipisteen osoite mikäli siitä on aitoa hyötyä asiakkaalle.
#5 Kustannustehokkuus
Onko yrityksesi ja brändisi siinä kunnossa, että sinun kannattaa ostaa koko auton kattava tulostettu yliteippaus, vai riittääkö vain muotoon leikatut tarrat joilla yrityksen nettisivut, iskulause ja logo saadaan auton kylkeen? Netistä saa helposti tilattua mainostarrat autoon, ja niiden asentaminen auton kylkeen omatoimisesti on helppoa. Tällöin ajoneuvoteippauksen kustannus on minimaalinen. Joillekin yrityksille myös mainostarrojen jakaminen voi olla todella kannattava markkinointikeino.
Miten suunnittelen auton mainosteippaukset tai löydän hyvän suunnittelijan?
Mikäli Adobe Illustrator ja graafinen mainonta ovat tuttuja, voit suunnitella mainoksen itse oppaamme avulla.
Teipin suunnittelun voi myös ulkoistaa mainostoimistolle, jolloin se toteutetaan varmasti hyvien käytäntöjen mukaisesti. Jotkin teippaamot suunnittelevat myös mainosteippaukset itse, mutta tällöin on tärkeää pitää huolta siitä, että mainosta suunniteltaessa on mietitty tarkaan sen todellisia vaikutuksia myyntiin ja brändiin. Pelkällä mainoksen hienoudella ei välttämättä ole mitään yhteyttä hyötyihin.
Osaava freelancer-graafikko voi olla kustannustehokas vaihtoehto auton mainosteippauksen suunnittelijaksi. Etenkin mikäli mielessäsi on jo hyvä idea mainosteippaukselle, voi freelancer muuttaa idean helposti printtitiedostoksi.
Suunnitelman ollessa valmis tulee sinun saada teippaamolta hinta-arvio työstä. Lain mukaan tämä arvio saa heittää korkeintaan 15% ylöspäin. Muista myös, että mikäli ostat kaikki palvet saman katon alta, tulee sinun saada luonnos mainoksesta ennen työhön ryhtymistä, sekä mahdollisuus muuttaa vielä luonnoksen sisältöä.
Millainen on hyvä teippaamo?
Auto on helppo teipata huonosti, ja osittain siksi alalla on kirjavia yrityksiä laidasta laitaan. Auton mainosteippaus-projektin antaminen asiantuntevalle teippaamolle laskee stressitasoja ja maksaa todennäköisesti itsensä takaisin.
Asiantuntijuudesta kertovat mm. sertifioinnit ja kirjalliset takuutodistukset. Osaamattomuudesta puolestaan naarmut, jotka löytyvät kun mainosteippauksia aletaan repiä irti autosta.
Teippaamoa valitessa ota huomioon myös omat tarpeesi. Onko kalustosi esimerkiksi päivittäisessä käytössä? Valitse teippaamo nopealla toimitusajalla, tai teippaamo joka toimii myös öisin.
Mainosteippauksen jälkeen
Teipattu ajoneuvo on osa yritysilmettä ja vaikuttaa brändin imagoon. Likainen ja kolhittu auto antaa kuvan kärsivästä yrityksestä. Pese siis autoa vähintään pari kertaa kuukaudessa. Teippipinnoille on olemassa myös teippibrändien omia suoja-aineita, jotka helpottavat säännöllistä pesua. Katso täältä ohjeemme yliteipin ylläpitoon.
Ajokäyttäytyminen vaikuttaa brändin imagoon. Aja siis liikennesääntöjen mukaan ja ole kohtelias liikenteessä. Tämä kannattaa tehdä selväksi myös työntekijöille, jotka käyttävät mainosteipattuja autoja.
Käytämme evästeitä verkkokaupan toimintoihin, asiakashankintaan ja sivuston kehittämiseen. Esimerkiksi Youtube-videoiden näkyminen sivustolla ja jotkin verkkokaupan maksutavat voivat vaatia evästeiden hyväksynnän.
Toiminnalliset
Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.