Hyvä lukija, olet löytänyt kattavan oppaan auton yliteippaukseen. Sen avulla opit auton teippaamisen perustekniikat ja työvaiheet, sekä valitsemaan oikeat välineet ja teippimäärät.
Auton teippaaminen on maalaamista halvempi ja nopeampi tapa saada uusi väri tai kuosi autoon. Teippi suojaa auton alkuperäistä maalipintaa kiveniskuilta, jonka vuoksi auto on aikanaan helpompi myydä paremman maalipinnan ansiosta. Teipatun pinnan ylläpito on myös maalattua helpompaa, sillä teippiä ei tarvitse vahata.
Auton teippauksessa voidaan käyttää valmiiksi värjättyjä teippejä, tai tulosteteippejä joihin voidaan tulostaa omat grafiikat. Moderneilla teippitulostimilla lopputuloksesta saadaan todella tarkka ja ammattimainen. Tässä oppaassa emme perehdy enempää grafiikoiden tekoon – aiheesta lisää täällä.
Auton teippaamisessa ei ole laillisia esteitä. Värin muutoksesta tulee kuitenkin ilmoittaa katsastusmiehelle seuraavan katsastuksen yhteydessä.
Teippaustaidot ovat suhteellisen helppo oppia
Niitä voi myös aina kehittää.
Auton teippaaminen ei ole rakettitiedettä, mutta vaatii usein hieman harjoittelua. Helpompien pintojen, kuten konepellin ja katon teippaaminen itse onnistuu aloittelijaltakin.
Auton teippaaminen on kärsivällisyyttä vaativa projekti, mutta palkitsee itsensä – työn tulokset voi nähdä selvästi. Teippaaminen onkin visuaalisen ihmisen harrastus.
Miten auto on mahdollista teipata?
Yliteippaus on käytännössä teipin venyttämistä teipattavalle pinnalle. Apuna käytetään kuumailmapuhallinta jolla voidaan sekä venyttää, että kutistaa jo venytettyä kalvoa takaisin alkuperäiseen muotoonsa.
Teipillä on siis ikään kuin muisti, jota säädellään kuumailmapuhaltimen avulla. Tämän ansiosta yliteippaus teippi saadaan taipumaan esimerkiksi auton sivupeilin ympärille – yhdestä palasta ja ilman saumoja.
Ennen teippausta
Esivalmistelut ovat teippauksessa hyvin tärkeitä. Täysin puhtaan teippauspinnan lisäksi vaaditaan usein ovenkahvojen, vilkkujen tai muiden osien irrottelua. Tällöin on kuitenkin syytä tarkastella paljonko aikaa on säästettävissä ja miten työ onnistuu ilman osan irrotusta. Usein irrotetaan paljon tavaraa autosta, vaikka tähän ei todellisuudessa olisikaan tarvetta ja tämä vain lisäisi työtunteja.
Kiveniskemät ja lommot näkyvät teipin läpi, joten ne olisi hyvä tasata ennen teippausta. Valitsemalla paksumpi teippi voidaan myös jonkin verran piilottaa pieniä vaurioita maalipinnassa.
Uutta maalipintaa teipattaessa on otettava huomioon, että maalipinnan täytyy kuivua vähintään kaksi viikkoa, ennen kuin se voidaan teipata.
Ennen teippaamista on auto pestävä huolellisesti, sillä epäpuhtaudet saattavat näkyä teipin läpi. Tämän jälkeen tee rasvanpoisto meidän iSee2 Kvik N Klean-rasvanpoistajalla tai isopropanolilla (IPA). Käytä kahta nukkaamatonta liinaa, levitä ensimmäisellä rasvanpoistajaa ja puhdista pinta kuivalla rätillä ennen sen kuivumista. Muista puhdistaa huolella myös reunat ja osien sisäpinnat, jotta teipin reunan saa piiloon ja tarttumaan esim. puskurin sisäpuolelle.
Auton tulee olla täysin kuiva, jotta se voidaan yliteipata. Siksi auton peseminen kannattaa tehdä jo edellisenä iltana.
Seuraavaksi perehdymme materiaaleihin ja työkaluihin, jotka tarvitsemme projektia varten. Tämän jälkeen esittelemme tekniikat, joilla auton teippaus itse onnistuu.
Materiaalit ja työkalut
Auton teippaaminen vaatii n. 15-25 metriä 152cm leveää autoteippiä. Teipin määrään vaikuttaa paitsi auton koko, myös mahdolliset epäonnistuneet yritykset. Ensi yritykseen kannattaa siis varata enemmän teippiä. Laadukkaat teipit helpottavat asennusta, sillä ne ovat ilmakanavoituja eivätkä tartu heti kiinni maalipintaan. Ilmakanavat teipissä helpottavat ilmakuplien poistamista teipin alta ja ne saakin pois yleensä hierottua esim. sormella pois.
Laadukas autojen yliteippauksiin tarkoitettu kalvo ei tartu maalipintaan ennen kuin sille on annettu painetta esim. lastan avulla. Tämän lisäksi nykyaikaiset yliteippauskalvot saavuttavat maksimi tarttuvuutensa vasta yleensä yli 24 tunnin jälkeen asennuksesta. Hyvä autoteippi onkin helppo käsitellä ja asemoida tarvittaessa uudelleen ennen lastaamista
Teippien muovautumisessa kaareville pinnoille on eroja. Teipin on venyttävä hyvin, jotta se voidaan kiinnittää kaarevalle pinnalle. Myös teipin väri voi vaikuttaa venymiskykyyn, sillä esim. kromiteippeihin tulee helposti värimuutoksia, mikäli niitä venytetään liikaa. Kromiteipit ovat myös huomattavasti paksumpia, sillä niissä on yleensä useampia kerroksia verrattuna tavallisiin väreihin.
Teippinä käytetään yksivärisissä teippauksissa yleensä PVC-valukalvoja joissa on sävy valmiina. Voidaan myös käyttää tulostettavaksi tarkoitettuja kalvoja, joihin voidaan printata omat grafiikat.
Teippien kesto vaihtelee paljon, mutta ne eivät ole kuitenkaan tarkoitettu pysymään ikuisesti auton pinnalla. Materiaalista riippuen kesto vaihtelee 1-10 vuoden välillä.
Kaikki myymämme autoteipit ovat ilmakanavoituja, niissä on uudelleen asemoitava liimapinta ja hyvä venyvyys (33+ pascalia).
Teippaustarvikkeet
Aloitteleva teippaaja pääsee alkuun jo kuumailmapuhaltimella, muutamalla lastalla ja terävällä katkoteräveitsellä (ruostumaton teräs on hyvä). Laajempi työkalupakki kuitenkin auttaa jokaista nopeuttamaan asentamista ja parantamaan laatua. Auton teippaaminen on paljon helpompaa hyvillä välineillä.
Tämä ostoslista auttaa hahmottamaan, mitä tarvitset:
Kuumailmapuhallin
Kuumailmapuhaltimen avulla kalvoa voidaan muotoilla helposti. Myös butaanipoltin käy, mutta on huomattavasti vaikeampi instrumentti kuin kuumailmapuhallin.
Muoviveitsi, metalliveitsi ja kalvoleikkuri
Pelkällä metalliveitselläkin yliteippaus onnistuu mainiosti, mutta enemmän teippaaville suosittelemme myös muoviveitsen ja kalvoleikkurin hankkimista.
Knifeless -teippiä
Leikkausteippi, jolla leikkaat helposti kuvioita teippiin, sekä leikkaat teipin niin, että auton maalipinta ei voi vahingossakaan naarmuuntua.
Teippilasta huovalla
Luottokortin kokoinen perinteinen 3M-teippilasta. Saatavilla huopapäällä, tai voit myös hankkia lastaa varten erillisen huopasuojuksen.
Roller-työkalu
Esim. myymämme 3M Rullatyökalu, jolla teipin saa kiinnittymään tiukasti syvennyksiin.
Usein listoja, vilkkuja, ovenkahvoja tai valoja joudutaan irrottamaan. Monesti kuitenkin asennustekniikkaa vaihtamalla selvitään vähemmällä irrottamisella.
Puhtaat tilat ja sopiva lämpötila teippaamiseen
Auton yliteippaus vaatii mahdollisimman puhtaat ja pölyttömät tilat. Auto täytyy pystyä myös pesemään paikanpäällä. Ilmankosteuden tulee olla mahdollisimman pieni, jotta voidaan varmistaa teipin hyvä kiinnittyminen.
Lämpötilan on oltava yli 15 astetta, optimilämpötila on n. 20 astetta. Kuumilla helteillä teippausta ei välttämättä kannata tehdä, sillä teippi saattaa tarttua liian aikaisin kiinni teipattavaan pintaan.
Leikkaustekniikat
Veitset
Yliteippien leikkaamiseen voidaan käyttää terävää, usein ruostumattomasta teräksestä valmistettua metalliveistä, tai muoviveistä. Kalvoleikkuri (esim. 3M Snitty) on myös kätevä apuväline, jolla voidaan nopeasti ja riskittömästi leikata teipinpalat auton eri osia varten.
Kun metalliveitsellä leikataan teippiä auton pinnan päällä, ei teippiä voida leikata kokonaan, jotta auton maalipintaan ei tulisi naarmuja. Siksi teippi leikataan terävällä veitsellä varovasti niin, ettei teippi katkea ja veitsi pääse osumaan maalipintaan. Tämän jälkeen teippi revitään irti leikkauskohdasta käsin. Leikkaustekniikkaa kannattaa aluksi harjoitella pinnalla, jossa naarmut eivät haittaa.
Tästä syystä erilaiset kalvoleikkurit ovat hyvä lisävaruste teipparin työkalupakkiin. Kalvoleikkurilla auton naarmuttaminen on käytännössä mahdotonta, mutta heikkoutena on niiden huono tarkkuus. Eräs riskitön, mutta erittäin tarkka tapa leikata yliteipit on 3M:n Knifeless -tai WrapCut Pro-leikkausteippi.
Knifeless ja sen käyttö
Yliteippauskalvon leikkaaminen auton pinnalla on Knifeless -leikkausteipin ansiosta entistäkin helpompaa ja riskittömämpää. Käyttämällä Knifeless-teippiä varmistat ettei teipattavaan autoon varmasti synny naarmun naarmua.
Knifeless on ohutta teippiä, jonka sisällä on ohut kevlar-lanka. Se asennetaan auton pinnalle kohtaan, johon leikkaus halutaan tehdä. Tämän jälkeen vasta asennetaan yliteippauskalvo. Yliteippausteipin ollessa kiinnitetty tiukasti Knifeless -teipin päälle ja valmis leikattavaksi, vedetään Knifeless -teipistä vain lanka pois, joka näin leikkaa teipin tarkasti juuri halutusta kohdasta.
Tällä tavalla esimerkiksi siistien saumojen tekeminen eri teippien välille ja leikkauskuvioinnit on helppo toteuttaa. Autosta myös tarvitsee irrottaa vähemmän osia teippausta varten, sillä esimerkiksi ajovalojen kohdalta teippi voidaan leikata tarkasti Knifeless -teipillä, ja näin säästää huomattavasti aikaa.
Knifeless -teippiä on saatavilla useina eri kokoina. Paksumman Knifeless Bridge Line -teipin saa asennettua oven raon päälle, jolloin saadaan ensin tarkka leikkaus oven teippiin, ja teipin reuna siististi piiloon oven sisälle.
Vinkit leikkaukseen
Eri kalvot ovat eri paksuisia ja saattavat sisältää useampia kerroksia. Etenkin paksut ja monikerroksiset kromikalvot ovat huomattavasti lujatekoisempia, kuin perinteisemmät kalvot.
Ovenkahvojen teippausta leikatessa vaaditaan näppärää veitsitekniikkaa, jotta veitsi ei naarmuttaisi maalipintaa. Vaihtoehtoisesti ovenkahvat voidaan irrottaa teippausta varten.
Teipin asemointi ja esileikkaus
Teipin asemointiin tarkoitetut magneetit ovat ammattimainen tapa asemoida teippi oikealle paikalle. Vaihtoehtoisesti maalarinteippi ajaa myös asiansa.
Teipin esileikkaus on helppo tehdä kalvoleikkurilla, jolla et vahingossakaan leikkaa auton pintaa.
Huomioi jo esileikkausta tehdessäsi, missä järjestyksessä tulet asentamaan osat ja miten se vaikuttaa leikkaamiseen. Tämä on tärkeää mikäli autoon joudutaan tekemään saumoja – niitä voidaan joutua tekemään vaikkapa katon reunoihin, jos katto ja kyljet ovat yhteinen osa (koska teipin leveys on vain 152cm).
Oheisesta videosta saat nopean käsityksen siitä, miten auton teippaus itse yksinkertaisimmillaan onnistuu ja miten yliteippi kannattaa leikata sopiviksi paloiksi.
Asennustekniikat
Auton yliteippauksessa voidaan käyttää useita eri tekniikoita. Kalvoa yleensä kuitenkin pyritään ensin venyttämään asennuspinnalle ilman lämpöä, jonka jälkeen aletaan käyttää tarvittaessa myös kuumailmapuhallinta apuna.
Venyttämiseen on monia tekniikoita. Venyttäminen onnistuu niin sormen tai lastan avulla, tai yksinkertaisesti käsin venyttämällä. Lämpö auttaa kalvoa venymään.
Kalvoa voidaan venyttää käsin ns. ”kolmiovenytyksillä”. Todella kaarevat pinnat puolestaan teipataan monesti niin, että kalvo esivenytetään venyttämällä sitä mekaanisesti ja samalla lämmittämällä kuumailmapuhaltimella.
Lopuksi teipille tehdään jälkilämmitys joka poistaa teipin ”muistin”, eli se ei enää pyri takaisin alkuperäiseen muotoonsa.
Opiskele alta löytyvät auton teippaus ohjeet, jotta saat hyvän käsityksen tekniikoista, ja olet valmis teippaamaan autosi itse.
Kuumailmapuhaltimen käyttö
Kuumailmapuhaltimen avulla voidaan venyttää, kutistaa ja suoristaa teippiä, sekä poistaa teipin muisti lämmittämällä se noin 90 asteiseksi.
Kuumailmapuhaltimen sijaan voidaan käyttää myös butaanipoltinta, mutta se on huomattavasti vaikeampi työkalu käyttää kuin kuumailmapuhallin. Hiustenkuivaajakin kelpaa, mutta kuumailmapuhallin on kätevämpi.
Kuumailmapuhaltimen käyttöä on demonstroitu alta löytyvällä videolla.
Lastan käyttö
”Kuka vaan osaa yliteipata auton, mutta on eri asia teipata se niin, että se näyttää hyvältä vielä vuodenkin päästä.”
Yliteippi kiinnittyy paineen vaikutuksesta, joten on tärkeää että teippi saadaan lastattua hyvin. Teipille annetaan painetta tyypillisesti perinteisellä teippilastalla, jossa usein on myös huopasuojus jotta teippiin ei tulisi naarmuja. Tämän lisäksi monet teippaajat käyttävät myös puuvillahanskaa, jolla teippi painetaan maalipintaa vasten.
Pelkän hanskan ja käden avulla tapahtuva painelu ei kuitenkaan riitä varmistamaan täyttä kiinnittymistä, vaikka näin saattaisi aluksi näyttää. Tällä menetelmä asennettu teippi saattaa etenkin paljon venytystä vaativissa kohdissa alkaa irtoamaan. Siksi jokainen kohta tulisi lopuksi käydä vielä huolellisesti läpi lastalla.
Pokkauksia ja syvennyksiä varten kannattaa myös harkita roller-työkalun hankkimista, jolla teipin saa kiinnittyminen näihin kohtiin helposti. Aloittelija selviää usein kuitenkin pelkällä lastan kärjellä.
Yliteipin venyttäminen syvennykseen
Teippiin kohdistuvan venytyksen tulee jakautua teipille tasaisesti, jotta se ei alkaisi myöhemmin irtoamaan. Syvennystä teipattaessa aloittelija tekee usein sen virheen, että venytys kohdistuu pääosin vain syvennyksen syvimpään kohtaan. Alla olevassa kuvassa havainnollistamme kuinka syvennyksen teippaus tehdään oikein.
Kalvoa painetaan siis kohti syvennyksen seinää, mutta venytys kohdistuu kalvon toiselle laidalle. Tätä helpottaa 1. kohdassa tehty kalvon lämmitys jossa lämpö jaetaan niin, että punaisen nuolen osoittama kohta saa eniten lämpöä kuumailmapuhaltimesta.
Kolmiovenytys
Kuumailmapuhaltimella venyttämisessä on se ongelma, että sillä saattaa helposti jättää teippiin viiruja johtuen siitä, että teippi on lämmennyt tai venynyt liikaa. Toisinaan kannattaa työskennellä hieman fiksummin ja käyttää kolmiovenytyksiä.
Kolmiovenytyksien ideana on poistaa kalvosta rypyt ja ilma kalvon alta venyttämällä ryppyä kolmionmallisesti molempiin suuntiin ilman kuumailmapuhallinta.
Oheisessa kuvassa on esitetty, miten kolmiovenytys kuuluisi tehdä teipattaessa konepellin reunaa. Mustat nuolet osoittavat, mihin kalvoa pitää vetää.
Tämä tekniikka on helppo oppia ja ymmärtää, kun kokeilee sitä käytännössä.
Alta löytyvästä videosta näet käytännössä, miten kolmiotekniikkaa käytetään.
Esivenytys
Todella kaarevia muotoja, kuten peilejä teipatessa kannattaa esivenyttää teippi. Tähän on avuksi, mikäli sinulla on kaveri. Venytys tehdään niin, että kaksi ihmistä venyttävät teippiä vetämällä sitä puoleensa ja toinen lämmittää teippiä samalla kuumailmapuhaltimella. Teipin alkaessa venyä siirry lämmittämään sen reunoja. Esivenytys on mahdollista tehdä myös yksin, esimerkiksi avaamalla teipin suojakalvoa hieman ja teippaamalla toinen pää auton ikkunaan.
Kun lämmität esivenytettyä teippiä asentaessasi sitä auton pintaan, se alkaa kutistua takaisin alkuperäiseen muotoonsa. Tästä on hyötyä, sillä teippiä ei tarvitse enää asentaessa juurikaan venyttää – ainoastaan kutistaa ja ohjailla teippiä käsin.
Katso alta esivenytys ja peilin teippaus käytännössä. Videon on tuottanut teippivalmistaja Arlon.
Reunojen viimeistely
Autoteipin reunat on kiinnitettävä hyvin, jotta ne eivät lähde repsottamaan.
Siksi esim. mikäli teippi katkaistaan vasta puskurin sisäpuolella, tulee teippi kiinnittää huolellisesti ja tasaisesti myös sisäpuolelle! Lisäksi reunoillekin on annettava painetta lastan avulla, jotta ne kiinnittyvät kunnolla.
Vaikeisiin reunoihin voi käyttää myös meiltä löytyvää 3M 94-teipinpohjustetta, joka auttaa kiinnittämään teipin tiukemmin kiinni. Tästä on apua kun reunaan kohdistuu paljon venytystä, siinä on pientä karheutta tai kun halutaan teipin pysyvän todella kauan kiinni autossa.
Sivele teipinpohjustetta teipattavan pinnan reunoihin ja muihin vaikeasti tarttuviin kohtiin (esim. pohjamaalattuihin kohtiin ja pinnan taitoskohtiin). Anna kuivua 5 minuuttia, ja asenna teippi päälle.
Jälkilämmitys
Mikäli teipistä pystyy poistamaan sen muistin, kannattaa teipatut pinnat käsitellä heti teippauksen jälkeen lämmittämällä ne 90 asteisiksi. Tämä poistaa teipin ”muistin”, jonka ansiosta se ei enää pyri palaamaan alkuperäiseen muotoonsa.
OptiCont yliteippauskalvoissa ei ole muistinpoisto ominaisuutta. Siksi tällöin on tärkeää asentaa teipin reunat ja saumat huolellisesti, jotta ne eivät ala myöhemmin repsottamaan.
Koska muistia ei pysty poistamaan, OptiCont teipit ovat itsestään korjautuvia. Naarmut tai vekit saa yleensä korjattua, kun niitä lämmittää kuumailmapuhaltimella.
Teipin kiinnittyvyyteen vaikuttaa teipin liiman tarttuvuus pintaan ja teipin pyrkiminen alkuperäiseen muotoonsa. Teippi pysyy kiinni, kun liima pitää teipin paikallaan kovemmin, kuin teippi vetää itseään pois muodosta. Kun teipin muisti on poistettu lämpökäsittelyllä, se ei enää pyri liikkumaan mihinkään.
Vinkki: Jotta teippi pysyy hyvänä mahdollisimman pitkään, kannattaa siitä pitää myös hyvää huolta. Täältä löydät siihen ohjeet.
Hanki meiltä helposti asennettavat yliteippauskalvot projektiisi
Käytämme evästeitä verkkokaupan toimintoihin, asiakashankintaan ja sivuston kehittämiseen. Esimerkiksi Youtube-videoiden näkyminen sivustolla ja jotkin verkkokaupan maksutavat voivat vaatia evästeiden hyväksynnän.
Toiminnalliset
Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.