Auton teippausten irrottaminen

 

Teippauksien irrottamiseen vaadittava aika vaihtelee yleensä riippuen teipin iästä. Autoteippauksiin tarkoitettu teippi lähtee yleensä suhteellisen helposti irti, mikäli se on ollut alle kolme vuotta kiinni autossa.

Teipin laatu ja käyttötarkoitus vaikuttaa paljon sen irtoamiseen. Esimerkiksi autojen pienissä mainosteippauksissa saatetaan käyttää kalvoja, jotka eivät varsinaisesti ole tarkoittu juuri autojen teippaamiseen. Tämä ei kuitenkaan usein tee ongelmaa irrottamiseen, sillä mainosteippaukset uusitaan yleensä ennen kolmen vuoden ikää.

Erityisesti auton yliteippaukseen tarkoitetut, yliteippausteippeinä- tai kalvoina markkinoidut kalvot ovat yleensä suunniteltu irrotettaviksi.

 

Lämpöä ja teipinpoistoainetta – ei liuottimia

Lämpö ja erilaiset teipinpoistoaineet ovat valttia, kun teippaukset on aika irrottaa. Irrottaminen aloitetaan lämmittämällä teippiä kuumailmapuhaltimella tai höyrypesurilla. Tämän jälkeen otetaan teipinreunasta kiinni ja aletaan vetää sitä irti auton maalipinnasta.

Vinkkejä teipin irrottamiseen kuumailmapuhaltimella/höyrypesurilla:

  • Teipin reunan alle on helppo päästä esimerkiksi Lil Chizler -lastan avulla (Llumar viimeistelylasta).

  • Vedä teippiä irti 45 asteen kulmassa.

  • Älä lämmitä liikaa teippiä sillä se saattaa alkaa sulamaan, ja maalipintakin saattaa kärsiä.

  • Höyrypesurilla on huomattavasti vaikeampi vaurioittaa teippiä tai maalipintaa verrattuna kuumailmapuhaltimeen.

 

Liimajämien irrottaminen

Teipistä saattaa jäädä liimajämiä maalipintaan, mikäli se on ollut todella kauan kiinni autossa. Ne saa poistettua helpoiten teipinpoistoaineella ja rätillä.

Liuottimia, kuten isopropanolia ja ksyleeniä emme suosittele käytettäväksi ennen, kuin muut keinot ovat käytetty. Muista myös, että jotkin teipinpoistoaineet saattavat olla syttyviä, joten älä lämmitä niitä kuumailmapuhaltimella!

  • Hyviä teipinpoistoaineita ovat mm. 3M Citrus Cleaner (käytä hengityssuojainta) ja Autoglym intensive tar remover.

  • Levitä aine rätillä liimajämien kohdalle ja anna vaikuttaa n. minuutti. Tämän jälkeen hinkkaa rätillä liimat pois.

     

Toffeelaikka

Mikäli kuumailmapuhaltimet ja teipinpoistoaineet eivät saaneet teippiä pois ainakaan kokonaan, on aika kokeilla mekaanisempaa lähestymistapaa. Suuntaa siis esim. Biltemaan tai Motonet:tiin ja osta toffeelaikka, jonka saat kiinnitettyä esim. poran päähän.

Toffeelaikalla hiomalla niin yliteippauskalvo, kuin sen jättämät liimajämätkin lähtevät irti autosta maalipintaa vahingoittamatta.

Ongelmatapauksia

Mikäli yliteippauksen reunojen viimeistelyyn on käytetty teipinpohjustetta (esim. 3M 94), voi teipin irrottaminen olla työlästä. Pohjuste voi aiheuttaa myös teipin päällikerroksen irtoamisen, jolloin teipistä lähtee irti vain läpinäkyvä laminoitu kerros ja itse värikerros jää vielä kiinni maalipintaan. Tätä on pyrittävä välttämään, sillä se vaikeuttaa huomattavasti yliteipin irrottamista.

Teipinpohjusteita voidaan käyttää, jotta kalvon reunat saadaan pysymään tiukasti kiinni. Miinuksena on kuitenkin edellä mainittu teipin vaikeampi irrotus.

Teippaamo hoitaa homman

Teippauksia asentavat yritykset ovat yleensä valmiita myös irrottamaan ne – n. 30-60 euron tuntiveloituksella. Ota huomioon, että teipin irrottamiseen kuluva aika saattaa vaihdella hyvin paljon edellä luetelluista syistä johtuen.

Pese ja vahaa

auton käsinpeseminen

 

Lopuksi auto kannattaa pestä huolellisesti autoshampoolla, tai muulla pesuaineella jotta teipinpoistoaineet saadaan pois auton pinnalta, sillä ne saattavat vahingoittaa maalipintaa mikäli ne jätetään vaikuttamaan liian pitkäksi aikaa.

Maalipinnan ollessa puhdas kannattaa se myös samalla vahata. Vahaus auttaa palauttamaan kiillon, ja antaa maalipinnalle suojakerroksen. Vahaus on myös helppo tehdä jo valmiiksi puhdistetulle pinnalle.